תכנון פאבים, פאב המנזר

תכנון פאבים, פאב המנזר

חגית פופר | 2013-10-03

בראשית היה מרתף חביות בירה, מעליו אולם ישיבה גבה תקרה, חמש מדרגות מתעקלות מרחוב גדרה 28 , ובר .

לאחר מכן סופח  אולם גבוה מאוד ואליו הובילו מדרגות  מאוד מעניינות. ובהחלט לא תקניות. ואחרי כל זה עוד סופח שטח קטן מידות ששימש כקובת בישול וממנה זרמו מעדנים של ממש לרננת חיכם של באי הפאב.. שכן זאת לדעת, שבנוסף להיותו אשיית אלכוהול במרחב התלאביבי, הבעלים הינו טבח על בעל ידע נרחב ואהבה גמורה לקולינריה .

כמובן ששלב ראשון במבחן הקבלה לטבחי פאב המנזר היה, קוטר גוף קטן, וכושר ריצה במדרגות . אמרתי היה משום שהיום,  התכנון החדש מייתר שלב זה.

שטח המטבח שעבד בנחרצות ובאינטנסיביות להשביע רעבים הכמהים לאנינות ולאיכות של תוצרתו, היה קטן ב30% מהדרוש, מה שפגע מאוד בשטף העבודה וביעילותה. 

 

תוספת תאי שירותים: דלת פליפ-פלאפ ליעול שימוש במשתנה

מקום ואופי

פאב המנזר הוקם לפני כ 17 שנים על ידי ליאור הרגיל , כשחזר מלימודי ייננות מאוסטרליה, והטמיע במקום את אופיו וערכיו..  אדם מעמיק וסקרן, מלא אהבה וחברים.. הפאב מתנהל  כמראה לאישיותו  המלבבת.  אני כאדריכלית , מאוד מעוניינת בבחינת השתקפות האישיות באדריכלות, ותהליך ההתפתחות של יחסי הגומלין ביניהם. מעניין אותי השילוש  אדריכל,משתמש, מקום והאופן בו ההשפעות ההדדיות בונות  ויוצרות יישות חדשה.  

 

סיכום היעדים הגדרת המטרות: שמירה על אופי (מה שעובד לא לגעת).

שלושה יעדים עיקריים ניצבו בפנינו בתכנון פאב המנזר: 1. קבלת הכרה חוקית במנזר כמסעדה ולשם כך הגדלת המטבח ותכנון מערך מתוקן , יעיל ונח.  2. הוספת תא שירותים  ומבואה הכוללת אזור נטילת ידיים. 3. ככל האפשר לשפר את מפלס הישיבה התחתון ששימש בעיקר לצפייה בתכניות ספורט.

שלושה יעדים נוספים אך חשובים לא פחות: 4. מקום למשרד 5. מקום לתאי אחסון אישיים לעובדים 6. ארגון המרתף: גישה בטיחותית (מדרגות תקניות) קלה ונוחה (לסבלי החביות בעיקר), , הפרדת אחסון אלכוהול משאר מזונות ומצרכים, (אפשרות לנעול) ארגון והוספת מקומות אחסון לבקבוקים. (מלאים וריקים).

שמירת האופי של פאב המנזר, המקום החף מגינונים או מתכתיבים אופנתיים, ובדרכו קובע אותם ומתווה דרך. (אושיה, כבר אמרנו), ו כמו שאמרה  נינה הרגיל, אם משהו עובד למה לשנות.. ואורחי המנזר ששמעו על התכניות חרדו באמת שמא תפגע האווירה או שמא ייהרס הזיכרון האהוב. ליאור הרגיל סיפר לי שאורחיו הקבועים מחו"ל נוהגים להתקשר ולוודא שהכל עודו כפי שהם חוו וזוכרים. ייחודו של מקום שהפך משמעותי.

 

חיפוש פתרונות יצאנו לדרך. בחנו כשלוש אפשרויות לארגן מחדש את החלל. היה ברור שמטעמי תקציב אין מה לשקול הזזת המטבח . למרות זאת ניסינו מספר חלופות. כיווני הרחבה שונים, תחת תכתיבים מדוקדקים ומוגדרים של נגישות וקשר עם הבר או האחסון. מי שהתחבט בשאלות מסוג זה בתכנון או רה ארגון של מקומות קטנטנים, יודע שהשינויים המתקבלים עלולים להיות מועטים ולא מורגשים ועל פי רוב ההשקעה אינה מצדיקה שיפור זניח. הצלחה משמעותית היא כאשר ממציאים תכנון שמביא לשינוי מהותי וממש דרמתי. לשמחתי כך בדיוק אירע. . לא בכדי השתמשתי בפועל הזה. להמציא. בתהליך הלימוד והחקר נשענתי על הידע והנועזות של מהנדס הבניין ליאוניד גוזביץ'. הנועזות הזו משולבת ביצירתיות  ובהכרות מעמיקה את הבניה העירונית בארץ ישראל לאורך ההיסטוריה והבנאים לדורותיהם. כך יכולנו לקבל החלטות מרחיקות לכת בשלווה יחסית ומתוך ביטחון.

הגדרת רעיון ניצול החלל לגובה,. החלטנו על קונספט של מגדל. שטח קטן מתנוסס לגובה. תכנית מורכבת ומסובכת שנועדה לאפשר נגישות בדרגה גבוהה ולחסוך בשטח ככל האפשר.  המדרגות נראו כציור של ק.אשר. עולים ויורדים בזרם אינסוף... מדרגות אלה חייבות להיות נוחות בהחלט, ולהתאים לכל דין וחוק. שיקולי גובה החללים בהתאמה מוחלטת לחוק ובהתאם למתקנים הנחוצים: אוורור מאולץ של השירותים, תעלות למיניהן, יחידות מיזוג, התקני בטיחות אש וכו'.  עד כמה  שהחלל גבוה ניצולו דרש מהלכים עדינים משום שהיה חשוב לשמר את אופיו של הבניין גבה הקומה, ותחושת הנוחות של האורחים בחללים החדשים. בתהליך התכנון בדקתי זוויות ראיה, שימוש באלמנטים בעלי מראה קליל, ויצירת תחושת נוחות על ידי יחסי גובה –שטח-תאורה- אוורור-ומרחב, מדויקים. המפלס הנמוך ומה שנותר משטחו לאחר שהמדרגות הגזלניות (בשטח ובנפח) הוצבו. תכננתי מדרגות נוחות בכדי להבטיח שהמלצרים לא יימנעו מלעלות ולרדת בהן, (כך היה בתצורה הקודמת של המנזר, אבל מי זוכר). וכך תוכנן החלל המיועד לצפייה במשחקים, לניצול מרבי על ידי שימוש בספות "ספסליות" לישיבה או השתרעות, בהתאם לכמות השותים הצופים.

תכנון המדרגות והמעקות: בטיחות, נוחות יעילות מראה (קצב) מדרגות בהכללה , אינן אלמנט יעיל. נדרש הרבה שטח בכדי לעלות מעט גובה. מדרגות הנמצאות בשימוש רב יכולות להעיק מאוד אם אינן במידות הנכונות. חוקי הבניה מגדירים את היחסים האפשריים בין השלח והרום. לא כל היחסים האלה, למרות תאימותם לחוקים, יוצרים תנועה נוחה ונעימה. היה חשוב לי לנסח מדרגות שתהיינה נוחות לעובדי המנזר שיורדים למרתף תכופות במהלך העבודה, ואשר ידרשו לתת שירות במפלס הישיבה הנמוך. בטיחות שיכורים, גם כן מהווה גורם מרכזי בשיקולי תכנון המדרגות וככל שרציתי לחסוך בשטח, לא ניתן להתפשר בו. המדרגות חייבות להיות בטוחות ו"קריאות" גם עבור מי שמוחו מורדם. ניצלתי את הקצב של המדרגות והעצמתי את נוכחותו בעזרת שימוש בקונסטרוקצית ברזל בצורה "רזה" ואלמנטארית. מעקה מברזל בניין מסולסל, פשוט ובסיסי, מדגיש את המקצב, בלי להשתלט על המרחב.

תכנון מדרגות מורכבות כאלה, בניסיון לחסוך מקום, השאיפה לייצר גרמי מדרגות מקבילים, בכדי לא לפלוש ממתחם המדרגות הגדול גם כך, ולא לגזול שטח נוסף מאזורי הישיבה. בתוך כך יש לוודא ששומרים על גובה ראש תיקני. בתכנון אדריכלי של מסעדות בתוך מבנים קיימים או מבנים לשימור, יש לפעמים ששלטי אזהרה מתריעים מפני גובה נמוך מדי. בפאב זו לא אופציה, לתפישתי, בהינתן שאוכלוסיית המשתמשים לא בשיא התובנה הרגילה שלה. כך היה צורך למצוא פיתרון יצירתי למגבלות הגיאומטריות של החלל:  להצר את הישורת בסוף העלייה  לשירותים, וכפיצוי, ולהרחיב לכיוון האחר בו אין סכנה לפגיעת ראש העולים. כך נוצר כעין גשר ועליו עומדים בהמתנה לשירותים בשעות העסוקות, מהגשר נוצר מבט מעניין על ההתרחשות בחלקי הפאב השונים. כך התקבל פתרון מעולה לדרישת התקן (מידות מינימליות לישורות, ) ויצירת פינה בעלת אופי ייחודי ואיכות אדריכלית.

ישיבה באמצע החלון- שכפול המקום הכי אהוב בפאב המנזר, השולחן בחלון הגדול הצפון מערבי, לחלון צפון מזרחי.

הקבלן המבצע מירו פרץ נדרש לגייס ראיה מרחבית וארגון ביצוע בסביבה מורכבת, במרחב צר ביותר, תחת לוח זמנים קצר (המנזר היה סגור כחמישה ימים בלבד).  (חברת "עוד יותר" כשמה כן היא, והוכיחה זאת במהלך העבודה, בנועם ההתנהלות ובעמידה בלחצים. חמד של קבלן, איזה כיף לעבוד איתו)


צפיפות במטבח לפני השיפוץ וההרחבה

הבא הקודם
X סגור